Monday, April 18, 2011

The books i readhttp://www.blogger.com/img/blank.gif

Bike tour ni kalau di Malaysia bukannya satu benda baru, sepanjang 4 tahun dalam kembara saya banyak kali saya berjumpa dan bertemu dengan orang-orang yang share pengalaman mereka tentang tour yang mereka lakukan tetapi ianya tidak sekerap kami dan ada yang lakukan hanya sekali seumur hidup sahaja, antara yang pernah kami jumpa ialah :

1. Seorang pakcik dalam lingkungan 70an cerita dahulu masa tahun 50an dia pernah berbasikal dari Negeri sembilan ke Johor hanya menggunakan basikal tua sahaja.
2.Semasa di kelantan kami berjumpa dengan seorang pakcik yang berkata di zaman mudanya dia kerap berbasikal mengelilingi seluruh negeri kelantan.
3. Di Kedah seorang lelaki pertengahan umur pernah berbasikal dari kedah ke selangor bersama rakannya.
4. Di johor semasa berhenti solat jumaat seorang pakcik itu bercerita dia dan kawan-kawannya pernah berbasikal hingga ke terengganu.

dan banyak lagilah pengalaman kami bertemu dengan orang-orang yang berkongsi benda yang sama, jadi touring ini bukannya satu yang baru tetapi kini kita jarang melakukannya kerana mungkin ada kemudahan kenderaan dan ada yang rasa membuang masa.

di antara buku-buku dan artikal yang saya baca untuk menambahkan pengetahuan dan memberi inspirasi kepada saya ialah :

1. The man who cycle the world - mark beaumont,
seorang lelaki yang first time melakukan tour dan mengelilingi dunia dan mencipta rekod dunia dalam kayuhan terpantas, dalam hanya 194 hari dia berjaya mengelilingi dunia dan merekod perjalanan sejauh 29,446km.
http://www.markbeaumontonline.com/














2. The Essential touring cycle - buku ini menerangkan secara detail tentang apa itu bike tour dan dia mengajar apa yang perlu untuk bike tour ini dan pengetahuan yang di perlukan untuk melakukan aktiviti ini (buku ini sedang di baca, lama betul nak abis walaupun nipis aje.....bukan apa...tak pandai bahasa inggeris jadi kena bukak kamus ler)....sangat bagus untuk beginner.






3. Buku The Road that has no end - Tim Travis
Buku ini menceritakan tentang Tim dan Isterinya Cindie, bagaimana mereka memulakan perancangan tour mereka, di mana mereka menjual segala-gala barang mereka dan melakukan tour sepenuh masa dan telah hampir 9 tahun mereka hidup di jalanan.....menarik bukan, (tapi buku ni tak baca lagi baru dapat lepas beli dari Amazon itu hari).







Tapi jangan lupa anak malaysia juga tak kurang hebatnya tahukah anda ada rakyat malaysia yang pernah berjaya mengelilingi dunia dengan berbasikal dan ada yang juga berbasikal merentas banyak negara antara mereka ialah :

1. Datuk Hassan Nawawi - kini yang di pertua majlis bandaran Kajang yang berbasikal bersama adiknya mengelilingi dunia pada 2001 - dia berbasikal sejauh 26,565km selama hanpir 389hari. dia ada tulis buku tapi puas saya cari di kedai buku tapi tak jumpa.



2. Seorang pelajar kita yang belajar di US, apabila tamat pelajaran telah berbasikal balik ke Malaysia (taiping) seorang diri namanya Tzuo Hann Law dia telah berkayuh sejauh 28571km dan selama 293 hari pada tahun 2007.
http://www.crazyguyonabike.com/doc/longwayhome




3. Lelaki ini yang paling glamer, Mr David Munusamy yang tinggal di Penang, bayangkan dalam umur 5otahun lebih telah melakukan biketour di kebanyakkan negara di Asean dan kini sedang melakukan tour ke Eropah, terkenal di kalangan Tourer yang buat tour di Malaysia kerana rumahnya menjadi tourer hostel dan apa yang mengkagumkan dalam usia emasnya itu dia mula melakukan tour apabila dia di sahkan mengidap sakit jantung dan doktor minta dia banyak bersenam dan dari situ dia bergiat sepenuh masa sebagai tourer...menarik bukan..

http://www.bicycletouringmalaysia.com/

read and learn others experience is important because ini adalah jalan shortcut untuk kita prepare diri kita dan dan motivate diri untuk keep maintain kita punya spirit....

salam...... tour is not a cycling but it's is life journey to learn others....



,

2 comments:

  1. wkah,wkahwkah.....million thank....saya budak baru belajar...kalu salah tolon tunjukkan....

    ReplyDelete