Friday, April 8, 2011

jenis-jenis basikal

dalam aktiviti berbasikal ini terdapat berbagai jenis, bentuk dan model basikal dan setiap masa akan ada penambahbaikkan yang di lakukan untuk memastikan tunggangan yang selesa, pantas dan memberi impak pada penggunanya.

Secara amnya terdapat 3 jenis kategori basikal yang di gunakan dalam aktiviti berbasikal ini terutama jika ianya melibatkan aktiviti bike touring ini iaitu:
1. Road bike
2.Mountain bike
3. Touring bike

tapi kalau mengikut asasnya untuk tour ini tidak memerlukan basikal yang spesifik seperti di atas, apa sahaja jenis basikal dan bentuk boleh di gunakan untuk aktiviti ini waima Beca pun boleh di gunakan (saya pernah terserempak dengan satu family dari eropah yang menggunakan Beca untuk menjelajah dunia...menarikkan!)

ini jenis road bike

1. Road bike -
road bike ini memang khas di gunakan di jalan rasa kerana kepantasannya dan ada juga mereka menggunakan basikal jenis ini untuk melakukan touring, tapi ada jenis-jenis tour yang di lakukan (jika ada masa saya akan terangkan jenis-jenis tour ini)

tapi menggunakan road bike ini sebagai alatan untuk tour ada kelemahannya kerana biasanya basikal ini menggunakan tayar jenis 700cm yang besar dan nipis, jadi kalau letak banyak load pastinya akan mudah pecah dan spokenya akan mudah patah. dan lagi satu road bike ini banyak yang di perbuat dari carbon dan aluminium, jadi tak sesuai untuk di gunakan utk aktiviti tour...tapi masih boleh di gunakan....jika mahu......

3 comments:

  1. Thank you so much for the post you do. I like your post and all you share with us is up to date and quite informative, i would like to bookmark the page so i can come here again to read you, as you have done a wonderful job. carbon rims

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..Sangat berguna info yg abg berikan..Sy dalam proses untuk jelajah Borneo secara solo...doakan cita² Saya tercapai...Salamhobisama dari WP Labuan.

    ReplyDelete